Probrané učivo 1. POLOLETÍ:

Pravopis

KOMPETENCE (Dítě bezproblémově používá a MŮŽETE HO KDYKOLIV VYZKOUŠET. Pokud dítě uvedené kompetence nemá, určitě se se mnou může domluvit, aby mu byla látka vysvětlena znova, lze pomoci doučováním (třeba před vyučováním, nebo po něm), nebo lze si říct o procvičovací úkoly navíc.)

  • ROZDĚLÍ ABECEDU na  na samohlásky a souhlásky, rozdělení souhlásek  na tvrdé, měkké a obojetné + nezařazené souhl. G, Q, W, X
  • DOPLŇUJE A ODŮVODŇUJE PRAVOPIS i/y PO MĚKKÝCH A TVRDÝCH SOUHLÁSKÁCH
  • DOPLŇUJE A ODŮVODŇUJE PRAVOPIS PÁROVÝCH SOUHLÁSEK uvnitř a na konci slova
  • POZNÁ, UMÍ UVÉST PŘÍKLADY PODSTATNÝCH JMEN (názvy osob, zvířat, věcí, měst, zeměpisné názvy, vlastnosti, n.děje ještě ne) a SLOVES (umí se zeptat: "Co, kdo DĚLÁ?")
  • VYJMENOVANÁ SLOVA - poznáváme kořen slova + podobný či přenesený význam = slova příbuzná k VS
  • B - BÝT, BYDLIT(BYDLET), OBYVATEL BYT; PŘÍBYTEL NÁBYTEK, DOBYTEK, (ZBYTEK); OBYČEJ, BYSTRÝ; BYLINA, KOBYLA, BÝK, BABYKA

             + ZBYNĚK a ZBYŠEK BYLI v PŘIBYSLAVI (ta PŘIBYSLAV), BYDŽOVĚ (ten BYDŽOV) a BYLANECH (ty BYLANY).

  • L - SLYŠET, MLÝN, BLÝSKAT SE; POLYKAT, PLYNOUT, (PLYN), PLÝTVAT; VZLYKAT, LYSÝ, LÝTKO, LÝKO, LYŽE; PELYNĚK, PLYŠ; (PLYTKÝ)                        

             + VOLYNĚ, SLYNOUT (proslavit se)

  • M -  MY, MÝT, MYSLIT, MÝLIT SE, HMYZ, MYŠ, HLEMÝŽĎ, MÝTIT (kácet), ZAMYKAT, SMÝKAT, DMÝCHAT, CHMÝŘÍ, NACHOMÝTNOUT SE, LITOMYŠL                                                                                                                                                                                                                   + NEZAMYSL, KAMÝK, VYSOKÉ MÝTO, MYKANÁ příze
  • P -   PÝCHA, PYTEL PYSK, NETOPÝR, SLEPÝŠ, PYL, KOPYTO, KLOPÝTAT, TŘPYTIT SE, ZPYTOVAT, PYKAT, PÝR, PÝŘIT SE, ČEPÝŘIT SE               + SPYTIHNĚV, CHROPYNĚ, PYŠELY, SOLOPYSKY
  • S - SYN, SYTÝ, SÝR, SYROVÝ, SYCHRAVÝ, USYCHAT, SÝKORA, SÝČEK, SYSEL, SYČET, SYPAT                                                                                 + SYLVA, SYCHROV, PENSYLVÁNIE, SYSLOV
  • POSTATNÁ JMÉNA  - žák pozná v textu, že jde o název OSOBY, VĚCI, ZVÍŘETE, VLASTNOSTI ČI DĚJE,                                                                  u vhodně vybraných slov určí ROD, ČÍSLO, PÁD; rod - MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ, MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ, ŽENSKÝ, STŘEDNÍ, číslo - JEDNOTNÉ, MNOŽNÉ, pády - podle pádové otázky určí pád; u padů je nacvičena pohybově doprovodná dramatická pomůcka 
  • SLOVESA - žák ho pozná v textu jako odpověď na otázku. "Co dělá|?, u vhodně vybraných slov určuje OSOBU (přes pomocné zájmeno),                        ČÍSLO - JEDNOTNÉ, MNOŽNÉ, ČAS - minulý, příromný, budoucí                                                                     

 

Zajímavé procvičování ČJ můžete dětem pustit na https://skolakov.eu/cesky-jazyk-3-trida/

Matematika - při dobrovolném docvičování se může žáček zaměřit na tyto skupiny příkladů:

(Pokud si dítě nepamatuje postup, vše je přesně v učebnici se vzorovými příklady.)

a) sčítání celých desítek : 20 +30

b) celá desítka a desítka s jednoutkou: 30 + 25

c) dvojciferná čísla, součet bez přechodu přes desítku: 23+ 24

d) dvojciferné + jednociferné číslo s přechodem - PROSÍM VŽDY S ROZKLADEM ,KTERÝ DOPLŇUJE DO CELÉ DESÍTKY: 25 + 8 = 25 + 5 +3 =33

e) dvojciferné číslo + dvojciferné číslo s přechodem (pro šikovné a nadané): 26 + 25 = 40 + 11 = 51

  • zopakování malé násobilky
  • sčítání a odčítání v oboru do 100, písemné sčítání a odčítání "pod sebe" s přechodem přes desítku
  • slovní úlohy - umí si přečíst zadání, zapíše základní zápis, umí nastínit strategii řešení pomocí grafického řešení, sestaví výpočet a dojde k výsledku, zapíše odpověď jako kvalitní větu
  • PŘEVODY JEDNOTEK - strategie převodu (z větší na menší jednotu NÁSOBÍME vztahovým převodem, z měnší na větší DĚLÍME vztahovým převodem) - převádíme m na dm, dm na cm, cm na m; takto jednotky délky, hmotnosti i objemu
  • sčítání i odčítání zpaměti i pod sebe do 1000
  • zaokrouhlování do 1000; z. na desítky, stovky i tisíce

Pomoc pro domácí přípravu najdete na https://www.matyskova-matematika.cz/7-dil; aktuální stránku výuky máte napsanou v pracovní učebnici PROCVIČUJEME S MATÝSKEM dole na stránce

Geometrie - rozlišuje a umí narýsovat BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA, bod leží či neleží na přímce či úsečce, KŘIVKA, OTEVŘENÁ LOMENÁ ČÁRE, ČTVEREC (4 shodné strany), OBDÉLNÍK (každé 2 protější strany shodné), TROJÚHELNÍK, poznává TĚLESA: KOULE, VÁLEC, KRYCHLE, KVÁDR, KUŽEL, JEHLAN)

+ STAVBY Z KRYCHLÍ - zápis počtu krychlí postavených na sobě v schématu pohledu shora

  • VZÁJEMNÁ POLOHA 2 PŘÍMEK: RŮZNOBĚŽKY, ROVNOBĚŽKY, KOLMICE
  • TYPY ÚHLŮ: OSTRÝ, TUPÝ, PRAVÝ, práce s pravítkem s ryskou pro "odůvodnění"
  • typy mnoho´helníků

 

Prvouka - úzce provázáno s projektem PaV - sledování vlastního příjmu potravy a tekutin, dosažení kompetence tvorby vlastního programu volného času a jídelníčku

MYŠLENKOVÁ MAPA - rozvoj komunikační kompetence - Vše o čem se chystám mluvit, v podmínkách 3. třídy, lze popsat z venku a zevnitř.

                                  - rozdělení na vnější a vnitřní stavbu - základ MP, základ pro tvorbu školních projektů

např. LIDSKÉ TĚLO

vnější stavba: hlava, krk, horní končetina, trup, pupek, pánev, dolní končetiny ( + popis jednotlivých částí, např. hlava: vlasy, čelo, uši, nos, oči, tváře, ústa, brada)

vnitřní stavba: kůže, svalstvo, kostra, vnitřní orgány

  • DOPRAVNÍ ZNAČKY - sada svislých a pozemních dopravních značek, světelné signály, základní přednosti v jízdě (policista, světelné signály, svislé značky, pravidlo pravé ruky)
  • PRÁCE S MAPOU - určení HLAVNÍCH a VEDLEJŠÍCH světových stran, znalost popisu přírodních útvarů: KOPEC (úpatí, úbočí, vrchol, svah), ŘEKA (pramen, potok, říční tok), zakreslení základní orientační mapky       
  • POPIS OBRÁZKU: vodní tok, kopec, 3 typy krajiny na území ČR, mapa ČR - Praha, Brno, Ostrava; sousední státy a jejich hlavní města; historické královské země na našem území (Čechy, Morava, Slezsko)
  • NEŽIVÁ PŘÍRODA - vody, vzduch, země, teplo, světlo
  • ŽIVÁ PŘÍRODA - ROSTLINY, HOUBY, ŽÍVOČICHOVÉ

Co se učíme...

  • pravidla chování třídy -  JSME NA JEDNÉ LODI - Ve třídě si pomáháme, poradíme, požádáme o pomoc, poděkujeme si, umíme pomoc oplatit,snažíme se kamaráda podržet, když se nedaří

  • orientace ve škole - skříňky jsou po vstupu do šatny nalevo, červené a 3 světle modré; jídelna je nalevo od hl. vchodu, po schodech nahoru; do třídy trefíme na konci šaten doleva, dolů po schodech a najdeme 2. dveře vpravo; do kabinetu paní učitelky je to kousek dál, 5. dveře vlevo na stejné chodbě 

  • příprava pomůcek do školy - denně nosím školní tašku, sešity podle rozvrhu, penál, přezůvky, svačinu, pití, poprosím rodiče a denní kontrolu žákovské knížky, notýsku a pro jistotu aktualit na webovkách

  • samoobsluze - sám se najím, sám se obléknu a obuju, znám svoje věci, zkouším si trpělivě počkat na pozornost paní učitelky

  • V ŠATNĚ JSEM ZCELA SAMOSTATNÝ

  • doplňujeme zápisy a vedeme TŘÍDNÍ KRONIKU
  • zcela sám si denně přečtu "rady" ze školy v diáři

Logo 1. C